fredag 12 augusti 2022

Ang ADHD förslag så visst , allt extra stöd i skola är bra men bör gälla alla geografiska områden och alla medicinska områden.

 

Ang ADHD förslag så  visst , allt extra stöd i skola är bra men bör gälla alla  geografiska områden och medicinska områden.

Hade själv kraftig huvudvärk  med täppa många år och läkaren på ÖNH sade han ville remittera mig till neurologen men först göra en CT röntgen på sinus systemet. Den visade i stort att alla bihålor  var förtätade ( inflammerade ).

En liten samman ställning av röntgen svar och kort historik sedan innan  operationen utomlands mm 
Historik länken är en kort beskrivning

Efter en klagan  på en annan läkare (husläkare)  som inte ville skriva ut vad denna ÖNH hade ordinerat så blev allt avslutat hos och av  denna ÖNH läkare och sedan dessa fick jag höra ”han känner jag” av nya läkare och inget händer utan jag går runt med värk och förtätning på bägge sidor i sinus systemet i 8 år då jag får en operation på vänster sida (och tydligen uppförstorat,  för lite, på höger sida men som inte nämns i journalen men syns och beskrivs   av två andra läkare och 3 ct röntgen svar).

Detta tar bort besvär på vänster sida men högra får jag gå med  tills jag åker utomlands och öppnar helt högra sidan 2019.

När jag på senare år tittade i journalen ( det som fanns kvar, det står att den brändes efter 7 år)  som togs ut från ÖNH som först ct röntgade, så ser jag att minst två  troligen tre olika möten skrivits ihop som ett möte varav  tanken om Neurologen som var det första av dessa tre episoder, men som avfärdades efter ct röntgen,  ligger sist som om det är slut ordet medicinskt. Sedan dess så gick det som jag utryckte det ”troll ” i min vård. 16  ÖNH  läkare där sammanlagt kanske 5 gjort något  ordentligt ( första röntgen 2001 , första operation 2009 , först  ordentliga antibiotika behandlingarna 2010-2011 , andra operation och det utomlands2019  , sedan rör i örat och antibiotika salva 2021) varav en var den som opererade mig utomlands.

Jag menar bra om man kollar  brett tex astma, cannabis, adhd, blodvärden etc men jag är rädd att vissa läkare kan göra det enkelt för sig om det "viktigaste " blir för snävt där annat missas,  och har  du då fel på läkaren så kan det ge svåra konsekvenser för den enskilde och grupper i samhället.  

 

Man kan säga att man ska förstärka skolhälsovården generellt i stort  i utsatta områden, och jag hoppas ju att det är andemeningen med förslaget. För kan unga tom inte gå klart grundskolan på grund av oupptäckta astmor, blodvärden  som  oupptäckt kan generera "skol" trötthet etc så är ju något väldigt snett.

Sedan olagliga droger i skolan som fanns redan då jag gick i 7an för drygt 40 år sedan är fel inte bara mot den som använder det utan andra som behöver hantera den påverkades svängningar ( som ett  medberoende).
Om man lägger en tidslinje med droger i skolan  och brott  bredvid varandra så tror jag man kan se hur och var brottsligheten tagit fart, väldigt tydligt.



    
             

Inga kommentarer: