måndag 1 januari 2024

Håller på med en egen remiss för antingen ballongdilatation eller annat lämpligt och har ca en halv sida kvar men lägger ut det första utkastet här nu. Uppdaterad med resten av remissen plus ett PS kl 12:11 . Skickad till mottagning 12:30

 Skickad 12:30 idag den 1 January 2024

"Ballongdilatation av höger och eventuellt vänster örontrumpet?
Jag är en man på 56 år som haft ofta återkommande värk i först bägge öronen sedan åtminstone runt år 2000 som sedan blivit sämre och sämre. Jag har haft kraftiga bihålebesvär som startade runt 14-15 års ålder på 80-talet men som ju äldre jag blev förvärrades allteftersom. Jag vet nu att jag haft tjockare blod sedan minst 1997 och kan varit det som startat i unga år med uppställda slemhinnor har jag läst mig till nu, då jag är JAK2 positiv och har subnormalt EPO och tappas på 400ml blod ca var 5:e vecka sedan augusti 2021.
2009 blev jag opererad i vänster maxillarsinus (efterföljande tre CT röntgen och två fiberoptik undersökningar säger att jag är opererad även på högersida fast mindre, det och förmodligen felande blod labb resultat ligger nu hos LÖF sedan ca 1,5 år) och det blev jätte bra i vänster sida, helt smärt och tryck fri även vänstra örat som ofta värkte med högra örat blev bra.
Högra sidan som blev tillfälligt bättre försämrades igen och högra örat blev ännu sämre med värk och bubblingar som till och med väckte mig på nätterna. Jag har varit hos flera ÖNH läkare i Stockholms landsting sedan dess men då till exempel en av dem såg att en känd ÖNH läkare haft mig 5 år innan så sade denna att då kan inte denne göra något, bara genom att läsa journalen, så det enda som fungerat tillfälligt är antibiotika kurer som jag efter 2011 ordnat de flesta via nätläkare ett par gånger per år. Sedan har ingen berättat för mig att man även opererat på högra sidan trotts att tre CT svar säger det, och jag upptäckte det först 2019 då jag var på väg utomlands för att operera högra sidan och tog ut 4 CT svar då jag tänkte att den vänstra operationen borde ju synas där och då be kirurgen utomlands öppna på samma sätt även den högra maxillarsinus, men ser då att man varit på högra sidan också men med mindre öppningar på 7 och 6 mm mot 12mm på vänstra där op läkare sade att han gjort två hål vilket inte hjälpt då slemhinna svullnar till dryga centimetern.

Efter operation i Estland 2019-11-21 så var jag helt smärtfri från tryck runt okben, bakom öga och sphenoidaler, nacke/huvud och även örat.  I Mars 2020 fick jag covid symtom med kraftigare trötthet och konstig hosta men det gick inte att testa då och höger öra började värka och bubbla (övriga var och är fortsatt bra trotts att en ÖNH dr på Huddingeakuten 2020-05-14 såg att innanför okbenet (höger käk bihåla) så var det kraftigt svullet, men inte instängt tryck som innan tack vare operationen i Estland. Fick Doxyferm och en remiss som knappa  månaden efter i juni hade en tid.

Jag hade läst om Ballongdilatationen och att den fanns i Finland så på det mötet då värken precis mildrats, så beskrev jag att efter operationen 2019 så hade besväret upphört helt i örat flera månader och att jag var intresserad av denna då symtomen stämde in förutom att det ofta gick att tryckutjämna i högra örat (svårare och går sällan i vänstra fast det är oftast bra). En av läkarna sade då att denna behandling hade man tittat på men inte infört i Sverige då man inte tyckt den var bra. Att sätta in rör var inte aktuellt det heller
Läkaren sade att jag kunde komma tillbaka på en öppen tid, men då mitt förtroende för svensk ÖNH var totalt slut och besväret startade om kort efter i örat samtidigt som näsan blir täppt så försökte jag med valsalva manövrar (tryck utjämningar) även med ballong motstånd  och allt annat och tänkte att jag får åka till Finland, men då jobb situationen förändrades i september 2020  och jag inte hade råd så bad jag om ett rör igen i november2021 och jag fick det. Bubblingen och det värsta trycket upphörde  direkt och vid försämringar så fick jag antibiotika näs salvor, vilket fungerade bra i början, men inte hel bra och det kommer då och då bubblingar (ca en gång vecka nu) då jag är mer tät i näsan ca 2 gånger vecka i ett par dagar och svullnar och värker ovanför och i örat och som ett sträck rakt över örat ner till under örat, och salvorna har inte lika bra effekt längre. Det känns ofta även upp mot högra sphenoidalen och i bronkerna i samband med dessa försämringar som aldrig går ner till noll helt och mitt luktsinne är dåligt ( vilket försämrades efter två infektioner 2019 då jag fick en mycket långvarig grön snuva efteråt där det sällan var färgat innan i den kroniska bihåleinflammationen).

Jag har hört att mina slemhinnor är känsliga och direkt blir inflammerade och därför som jag har dessa problem, och jag har alltid tänkt att det är näsan i sina försämringar som drar igång problemen, men har nu då jag läst lite mera om örontrumpeten funderat på om det är så att del av den gången svullnar igen ,då jag ju även får bubblingar då och då trotts röret, om det är så att då trumpeten stängs av och sekret är kvar och blir sjukt för att sedan dräneras ut och då infekterar näsan i stället med till exempel anaeroba bakterier  som innan de dör av luften hinner irritera slemhinnan i näsan och tidigare maxillarsinus och därför som jag haft detta kraftigare  två gånger  vecka  med några dagar varje gång och att en  ballongdilatation skulle kunna antingen förbättra dräneringen eller/och  dra in mer luft så att eventuell anaerob växt läker ut och jag undra om ni utför dessa Ballongdilatationer eller har någon annan behandling och om jag kan få via denna egenremiss en tid?

Mvh

Lars  Schnell    

Personnummer:

PS: Jag har efter att jag klagade på en husläkare som inte skrev ut den gammaglobulin behandling en ÖNH läkare sagt att jag skulle ha 2001, haft minst två ÖNH läkare som jag ser i journaler att de har ändrat och ljugit om mig var av den ena brände journalen efter 7 år, så det kan högst troligt varit en del i att det tagit tid i Stockholms landsting och dessa har jag anmält nu."
1
Gilla
Kommentera
Dela

Inga kommentarer: