tisdag 2 januari 2024

Jag hade en skogsmus i mitt tält då jag vinter campade

 Jag hade en skogsmus i mitt tält då jag campade på en camping i Roslagen 2005 (i fyra vintrar) tills mars 2009 . Hade precis käkat ur en kastrull och ställt fram den i förpiken på tältet som jag alltid då gjorde (detta tält var det första jag hade ett litet tunnel tält. Golvet var en presenning som jag vikit upp och innanför tältduken så det såg ut som ett vanligt tält.) var på jag ser jag en rörelse i ögonvrån och tittar dit och det sitter en stor skogsmus och samtidigt som den höll mig med ögonen så slickade den upp resterna på kanterna i kastrullen. Jag tyckte att den var så fin så trots att jag är äckel magad så lät jag den äta klart och diskade bara ur kastrullen med mycket diskmedel och hett vatten och lät den käka även näst kommande måltider ur kastrullen om den ville Jag satte inget lock på så den kunde käka annars också.

Jag märkte att i aktern på tältet utanför innertältet då det började bli kallt ute (jag hade två värme fläktar som gick som en tromb så att säga runt) så börja de den bygga bo och även uträtta sina behov så jag tänkte att då den gick under presenningens golv så kunde och borde jag slå ihjäl den, men kunde inte. Hällde massor med klorin där den höll på med boet och runtomkring pinka och bajsa så att lukten skulle få den att flytta men en natt då jag vaknade så kände jag små fötter på min mage och bröstkorg som snabbt förflyttade sig ur innertältet. Den hade legat på mig 🙂
Måste man ta död på dem så ska det var direkt dödande som nu på loftet i huset med slag fäller eller en tom UTAN VATTEN /GLYCKOL ETC hink där de ramlar i och köra iväg dem till ett skogsområde och släppa dem.
Det hände ett par gånger till detta men var lite skraj om den skulle bita om den blev trängd så satte om med ett nytt tält ca 100 meter därifrån och köpte musskrämmor och satte in i eluttag plus lite till.
Innan hade jag ju direkt tänkt att man skulle tagit död på inkräktaren , men just det där förtroendet den hade då den satt på kastrullen och åt bara någon meter ifrån mig gjorde att jag inte ville det.
Nu på loftet så har jag haft slag fällor först men sedan starkare mus musskrämmor, då man kunde ta flera om dagen med slag fällan men det känns taskigt och är bättre att de inte flyttar in. Den funkar bra musskrämman men hade ett väldigt rasslande för någon vecka sedan och såg att jag inte ställt om den elektroniska musskrämman från sommar till vinter och nu är det tyst 🙂
Ang tälta 4 vintrar så var det bland annat experiment från att ha läst om Ernest Shackletons polar äventyr med tältande i -50 C och här var det - 29 C som lägst men +23 C i tältet med lite isolering och värme fläktar 🙂

Inga kommentarer: