måndag 1 april 2024

Reflux, GERD mm -magsyra som ger Bihåle Näsa , Öra, Hals, Lung och Bronk problem. ÖNH ENT

 Reflux, GERD etc. -stomach acid that causes sinus, nose, ear, throat, lung and bronchus problems.

Translate into your language


Jag hade som en bula /knöl i ca 2 månader i halsen då jag svalde och sökte med egen remiss till sjukhus och någon vecka innan så började jag med omeprazol då magen strulade ( ett litet bråck och något annat som jag inte minns vad det hette som kommit igång utav lite större ipren intag ) När han undersökte på ÖNH så hittade han inget och var grundlig och vi kom in på omeprazolen var på han nästan suckade sade att det nog var tyst reflux och sade att jag borde käka det i ett par månader. Och direkt då jag slutar med det kommer heshet och begynnande klumpkänsla igång så jag googlade på bihålor och specifikt öra och hittade länkarna. Så när du ligger ner så kan det utan att du känner magsyran så kan det rinna upp på natten och då du andas så kan du dra in och upp det i bihåle systemet till en nivå som jämt irriterar samma ställe utöver att det redan från halsen irriterar slemhinnan och blir bra grogrund för bakterier som sprider sig därifrån också.


Jag köpte Gaviscone nu för par dagar sedan på inrådan av apotekare då jag börjat ta fler omeprazol om dagen (max 40 mg egenvård då de stänger av produktionen och sedan slås på för fullt och blir värre ju mer du tagit då du slutar ) och tar en på morgonen en tima efter omeprazolen och en innan läggdags och tror magen redan börjat stabilisera sig på bara en omeprazol 20 mg. Råkade på en snuva nu då jag åkt buss då bilen är trasig och i natt då jag var i valet och kvalet att börja med en bactroban kur då det slog direkt på örat starkare så startade jag kuren och tänkte att om nu magmedicinen förhindrar nya episoder i öra/näsa så kan jag ju snabba på det hela genom att samtidigt lokalt behandla med salvan ( behövde ett skäl till att börja med salvan och inte stå ut som man brukar göra då salvan minskat sin effekt). Så testa en omeprazol på morgonen och gärna en gaviscon åtminstone på kvällen ( en och tugga sönder den så att det blir skum innan du sväljer ner det annars funkar de inte alls.

Refluxen kan stanna i halsen men så det kan ju gå en bit till enbart och inflammera/irritera en liten del som ställer till det. Jag testar detta bara nu och tar väl en vecka efter bactroban innan jag vet , men jag har skrivit en egenremiss igen om ballongdilatation också så är lite garderad nu. Vore ju underbart om det var bara reflux som orsakar denna ideligen omstartande öron och näs problem ,för med ballongdilatation så kan det ju komma tillbaka.

Har även beställt probiotika som viss forskning anger att 45% får bättre GERD /refluxsymtom av och en novalucol 20 tabletts, får kolla sen då det kommer hur man kan ta dem 🙂 Somnade inte förens på morgonen och tog 3-4 stycken Gaviscone i går så kanske hejdade min melatonin tablett så man får testa sig fram om det nu inte var förkylningen som gjorde mig piggare.

Jag försöker lösa problem alltså existerar jag :)
Länklista  

Inga kommentarer: