tisdag 26 april 2022

Bluff juristfirma Rive , Transportarbetarfacket Förbundsrådet , Byggnads a-kassan IAF och s märkta LK gruppen i en salig röra

 Serie om allt från facket , arbetsgivare, ÖNH vård, Palmemordet och JK som jag blivit drabbat av sedan åtminstone 1997.

Uppdaterad  i dag kl 12:48 den 26 April 2022 med 4 skrivelser och ett svar.


https://www.tv4.se/artikel/7EEp8LsscpirojEI9xbZOb/juristbyrans-anstaellda-beraettar-vi-tvingades-lura-folk-pa-pengar

Hur reportaget gjordes https://www.tv4.se/klipp/va/13763975/juristbluffen-var-reporter-berattar-om-arbetet-med-avslojandet


Uppdaterad 07:00 2022 04 28 med länk om varför det är så svårt att stoppa.
https://www.tv4.se/artikel/1l5lwWAhLVZlJHv66MyZxK/bluffjuristerna-har-inte-kunnat-stoppas-trots-alla-anmaelningar?


Ang Rive se tv 4 länkarna ovan eller och läs hur deras ageranden satt mig i dålig sitts tillsammans med fack, a-kassa och arbetsgivare.

Det var ju inte bara 50 000 det gällde, de kunde ju inte regler och deras prat om hur det låg till som antigen si och så eller si plus jobbet men inget stämde och då man frågade hur det kunde var så fel så får man frågan ”har du 150 k -250k till tingsrätten?”.

Polisen säger att det är civilrättsligt trotts att man förlorade flera hundratusen och kommer med fackets och a-kassans ”hjälp” hamna på kronofogden nu snart om inget positivt sker.
Synd att så många drabbats av denna firma men hade jag varit ensam så hade det hamnat till LK gruppens favör.
Sverige Sverige , grova bedrägerier mot privatpersoner utreds inte ….
Mordförsök utreds inte ….
Den som beskrev gröna skogar för mig på rive, dennes namne (samma ovanligare efternamn ) var tydligen Sosse , sossar har gått som en rödtråd i mitt helvete sedan 1997, S som i snabba cash….



(Läger in, i dag den 26 April 2022, under 4 delar ,
1 Rive och tingsrätten där jag vann en träskodom men då var de i konkurs redan så inget ut till mig ,

2, IAF, dit A-kassan sade att det är bara att ansöka om skadestånd då handläggare sagt fel men noll även där trotts inspelning

3, de sista av två till fackförbundet klagomål och begäran om korrigering, men trotts att man skrivit en falsk varning ihop med arbetsgivaren ( jag har band på att en väsentlig del, som skulle försvårat senare anställningar, var lögn mm ) och struntat i min arbetsmiljö med trasigt fordon och disk buktningar så blev det ett grumligt Nej, )

4, Mejlet till Fackets tidning


Tingsrätten och Rive
Mål FT 1912-20 Stockholm 18/1 2021
Jag googlade upp arbetsrätts rådgivare och hamnade på Rive och där en A****** R****** (Kallad AR framledes ) som jag pratade med 3-4 gånger sade att detta kunde antingen leda till att motparten blev rättad och att jag fick ersättning för felaktigt agerande från motpartens sida , eller ca XXX 000kr i avgångsvederlag minus drygt 54% skatt ( han slog upp det i en lista efter min anställnings tid och summan är ju avdragsgill för företaget ).

Kunde man inte driva fallet med de förutsättningarna så skulle de avsäga sig uppdraget, och då skulle man fakturera det arvode som uppkommit, men det skulle då givetvis vara lägre en den max gräns på 50 000 kr som jag fick veta var garanterat pris tak. Jag frågade också om när jag skulle betala fakturan om jag hade 30 dagar på mig, AR svarade 10 dagar. AR sade att det var mycket bråttom att komma igång med detta om jag ville ha deras hjälp och att de var riktiga jurister och att de på facket inte var det. Jag tackade då ja till deras hjälp, då facket varit i andra fall helt värdelöst, vilket givit mig bla värk i nacke, då jag körde ett trasigt fordon i ca 8 månader. Direkt efter så ringer det om ett möte i Stockholm om två timmar så jag gör mig i ordning och kör dit direkt. Jag träffar där en person (MM) som jag trodde var sekreteraren som skulle ta mina uppgifter och jag delge information jag hade. Och det mötet på knappa timme gick bra där jag skrev på fullmakt, utom då han nämnde "vad är ditt sista bud " jag tänkte att AR hade ju gått igenom detta vad som var praxis med mig , så jag gav inget riktigt svar där men svarade jakande på runt XXX 000 -XXX 000kr, och tänkte att AR hade väl inte hunnit gå igenom något utan detta var bara för påskrift etc.

Par dagar efter så kommer en räkning på 50 205 kr ( rätta här idag26/4-22) som det står stämplat på "ska betalas innan förhandling”. Jag förstod att de skulle åta sig fallet men jag trodde jag hade 10 dagar på mig att betala efter antingen anställningens upphörande inte gäller eller ett bra avgångsvederlag, så jag ringer men får inte tag i någon utom växeln, som säger att jag ska mejla fakturaavdelningen. Så jag mejlar och skriver att det blivit ett missförstånd, men de svarar att räkningen ska betalas och menar på att allt arbete är gjort och om jag inte betalar så blir det närmare 40 000 kvar ändå som måste betalas men då, bara för allt arbete, och ingen förhandling och att jag går miste om fördelarna. Jag berättar att jag har inte dessa 50 205 kr och får tillslut en avbetalning på 2 ggr med första innan förhandling. Jag pratade med MM om detta och sade att jag ska försöka att ta ett lån , och tog ett snabblån på halva summan och betalade.

Senare vid för handling som jag fick veta att det bara var MM som skulle sköta och informera mig via telefon om, så ringer han upp och säger att motparten erbjudit XX 000kr men att det var normalt i början, och att han ska få upp detta och kommer tillbaka med XXX 000kr och frågar om jag har 150 000-250 000 kr, då jag säger att det är ju inte som sagt med AR, att ta detta till tingsrätten?
Jag som haft svårt att få fram 25 000kr, vilket han visste, frågade om när det skulle betalas och han sade att en stor del skulle betalas till dem i förskott, så det var jag tvungen att svara nej på. Jag kontaktade en advokat, då jag dels googlat Rive igen och hittat dem på reco.se, som var villig att åta sig mitt fall om han fick titta på det och sade att detta blir i alla fall runt XXX 000kr i avgångsvederlag och att de kan vänta med all betalning tills allt är i hamn, om de såg att det gick att driva fallet.

Men då jag dels ändå hade 50 205 kr att betala Rive och då jag från andra håll b.la. facket fått veta att om avgångsvederlaget blev i klumpsumma så kunde jag direkt lyfta A-kassa, vilket jag sagt till MM utan att denne invände utan senare sade att det är bara att lyfta A-kassan, och då motpartens sista bud var på XXX 000 kr vilket enligt MM kunde dras till-baka när som helst och jag tänkt redan med samtalen med AR att det som han beskrev var väldigt mycket(även om det är avdragsgillt för motparten och mycket skatt ) men AR sade att jag skulle tänka på min framtid och då jag har ca 13 000-14 000 i fasta utgifter per månad så hade det varit bra med några månader lugnt så att jag kunde träna nacke , utbilda mig mer mm , så lät jag mig nöjas med det då det skulle gå att lyfta A-kassa och låneförsäkringar. Senare då jag får lönen, semesterersättning och avgångsvederlaget så blev det efter den extra skatten sammanlagt XXX 000 kr kvar så jag betalade då snabblånet och ett par små lån till för ca 50 000kr för att ha så få månads utgifter som möjligt. Senare då jag kontaktar A-kassan så säger de felaktigt att jag måste vänta ca tre månader innan jag kan lyfta A-kassa då man räknar allt på netto efter skatt och att min lön är fråndra-gen och därefter delar med min normala lön och får fram antalet månader som jag inte kan begära a-kassa på och inte heller lyfta de låneförsäkringar jag har , då de kräver utbetald a-kassa innan de startar . Då skulle jag alltså haft , om jag betalat Rive kvarvarande 25 000kr , ca 10 000 kr kvar att leva på i tre månader (ungefär 3300kr månad). Jag mejlar Rive då och vill att de kompenserar mig min förlust då inget stämt med vad AR sagt, och där MM inte hade vana och utrymme att förhandla om det AR beskrev som praxis om de åtog sig fallet. Jag bestred också fakturan. Jag hör inget av Rive och undersöker mina låneförsäkringar och ansöker den 26 november 2020 om A-kassa, men får avslag då de räknar på brutto och jag kan inte ansöka om a-kassa förens mars 2021. Ungefär samtidigt får jag veta att låneförsäkringarna inte löser ut innan utbetalningar från A-kassan startat. Jag skickar då avslaget från A-kassan till Rive för att de ska se hur deras arbete har satt mig i riktigt dålig sitts och säger att om de vill göra rätt så får de betala mig 100 000 kr och av-skriva sista fakturan som nu är på ca 20 000kr. De svarar att jag får stämma dem, och ett par veckor senare får jag denna stämning. Jag har nu vänt mig till Allmänna reklamationsnämnden då jag fick veta att jag blivit stämd, med kravet att Rive ska återbetala det jag betalat dem och kan med dessa pengar klara mig fram tills mars. Min invändning mot Rives krav är: 1, Man beskriver två utfall om de åtar sig fallet som om det är praxis, men utfallet blev inget av dem, trotts att AR sagt att så är det och blir det som gör att jag tackar ja till deras hjälp.
2, Man skickar en annan jurist som inte har informerats om detta avtal.

3, Juristen som ska vara expert känner inte till alls / påtalar ej avgångsvederlagets effekt på försäkringar och A-kassa, utan säger att det är bara att ansöka om a-kassan trotts att jag säger att jag skulle hamna i en mycket dålig ekonomisk sitts med det lägre avgångsvederlaget om jag inte hade a-kassa och försäkringar, innan jag skriver på avtalet med motparten.

4, Man borde ha förstått att jag efterfrågade när deras arvode skulle betalas, och sagt att det var i förskott, när jag frågade hur lång tid man hade på sig efter att betala.

5, Man vill ha fullt betalt trotts att inget stämmer utifrån det jag fick beskrivet vid flera telefonsamtal innan med AR och som var skälet till att jag tackade ja till deras hjälp. Utöver detta så har jag skrivit på ett yppande förbud om avtalet med motparten så jag får skriva i denna form som jag gör här för att inte bryta detta avtal, och önskar inte heller namnge företaget jag jobbade på då detta är mellan AR via hans ombud och mig. Bevisning jag kan få fram är genom samtalen jag hade med AR och mejl.

Lars Schnell
Personnummer
670315-xxxx
xxxxxxx Norrtälje


Fakturan på 50 K som jag betalat ca 30 000 på och begärde att få tillbaka




IAF Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen

Efter mycket om och män så får jag ett negativt beslut från dem på de uppgifter jag  visar  nedan och inte en krona i skadestånd: .

Stockholm 6/2-2021

Yttrande till IAF ang kontakter med a-kassan.

 Jag minns inte exakta datumet för första kontakt ang avgångsvederlaget med a-kassan men det bör varit i slutet på september eller oktober då jag sett på nätet att någon inte fått a-kassa med avgångsvederlag straxt efter att jag skrivit på avtalet med arbetsgivaren , men då jag talade med någon dam efter att ha ringt 0106011800 som sade att facket kan inte detta och beskrev att man räknade efter skatt, lön och semesterersättning mm ut hur många månader med min normala lön som det täckte upp för innan jag kunde begära a-kassa. Och jag räknade då på ca 3 månader som skulle infalla i december. 

Jag ansöker om A-kassan i mitten på november för att få veta exakta datumet i december efter råd av en dam då jag ringt 0106011800 som jag beskrev som hastigast hur jag fått veta att avgångsvederlaget räknades (men jag vet inte nu om hon förstod att jag menade efter skatt som jag fått innan höra) , men får avslag den 26/11-2020 där man skriver att jag inte kan begära a-kassa förens i mars 2021. Pratar samma dag som avslaget med den avdelning som ska vara mer kunniga på a-kassan, som säger att jag ska begära omprövning då det fanns många sätt att räkna på avgångsvederlag, vilket jag gör direkt.

 Jag ringer någon vecka senare för att förvissa mig om att jag kommer få a-kassa efter 3 och inte 6 månader och den personen håller först med om uträkningen jag har fått höra och beskriver , men blir sedan osäker och säger att allt annat brukar de räkna på bruttot och då frågar jag om hon kan koppla mig till någon som vet helt säkert vad som gäller , men det fanns det inte enligt henne och bad mig kolla paragraferna i avslaget.

 Den 11/12-2020 så ringer jag igen för att få vet vad som gäller, om det är brutto eller netto och beskriver att jag fått veta att man tar summan efter skatt och tar bort min lön etc och sedan delar det som blir kvar av avgångsvederlaget med min normala månadslön och därefter ser hur många månader som avgångsvederlaget ska räcka. Hon säger att det är precis så som hon fått lära sig och ska be någon chef som kan detta ringa mig.

En An**** P****** på A-kassan ringer mig och säger att de räknar på bruttot och att det avslagsbeslutet jag fått är riktigt. Jag beskriver då vad jag fått beskrivet för mig om att man efter att skatten är dragen, räknar bort lön, semesterersättning mm och delar det som är kvar med min vanliga lön och då ser hur många månader avgångsvederlaget ska räcka. 
Han svarar då att jag ska vända mig till IAF och begära skadestånd. 

Lars Schnell 
personnummer: 
670315-xxxx


Transportarbetarförbundets förbundsråd 

Samma här trotts kraftiga fel  så svarar det två ggr som om de inte förstått texten i klagan eller  vad klagan rör inte heller tidningen ringer upp som utlovat. Noll kronor här men väldigt snabba på att skicka påminelse om man inte haft råd att betala fackavgiften efter deras fel. 

Min skrift till dem efter flera månaders väntan på att instansen innan hos dem ska  lämna ett liknande svar där man undrade om de läst vad klagan rör.


 Till Förbundsrådet 

Klagomål ang hanteringen och information av transport och i synnerhet  avdelning NN 

Klagande:
Lars Schnell

Personnummer 670315-xxxx

lars.schnell@

Efter att ha inlämnat besvärs ärendet till förbundsstyrelsen och fått de svar jag fått som visar att man inte tagit till sig vad jag skriver så får jag vända mig till sista instansen inom facket, förbundsrådet.

Jag vill klargöra två saker som jag ber er ha i åtanke innan ni läser resterande  ärendet:
Det ena är att jag klart och tydligt vid sista kontakten med avd NN tackade nej till deras hjälp, men det gäller ju inte retroaktivt för de punkter jag framfört innan som trasiga fordon och övrigt jag tagit upp i ärendet.

Den andra punkten  jag vill ha klargjord här, innan  ni läser själva ärendet, är att det är ingen ekonomisk hjälp jag söker av facket utan ett skadestånd för fel ageranden  dels med 8 månaders körande av ett trasig fordon  som kostat mig besvär i nacke (mildare nu efter vila, men vet inte hur det blir med belastning) plus inte hantera företagets lögner om mig som jag nu även polisanmält, samt suttit och skrivit falsk varning tillsammans med arbetsgivaren med mer. 

Ärende.
Jag har några klagomål på obefintlig agerande  och ett  råd  av  transportarbetarförbundet som nu försatt mig i djup ekonomisk kris och med skada i nacke.

Jag har nu slutat på på grund av arbetsbrist  på denna  firma den 15 september 2020.  

Punkt 1, Jag har slitit hårt med ett trasig fordon som verkstad inte lyckades laga på mer än 8 månader. 

Jag kontaktade  facket och beskrev fordonet och ville att de skulle göra någon kontroll så att arbetsgivaren kunde ta det med i samtal med verkstaden  vars ägare även importerat fordonet då de sagt till arbetsgivaren att   " någon reservbil kunde de inte lämna under tiden det nya fordonet stod på verkstad". 

Personen på transport sade byt jobb och att sådan jobb som jag hade "skulle man inte ha länge" och "det finns många lastbilsjobb".

Dagen efter detta samtal så ringer arbetsgivaren mig och säger " ni får ringa facket hur mycket ni vill" Jag var ensam  i lastbilen då jag ringde facket dagen innan, så hade man ringt arbetsgivaren utan att informera mig? 

På sensommaren 2018 så fick jag kraftig  värk i vänster biceps och handen domnar bort. 

I Augusti /september 2018 lagades bilen.  

2018 12 28 så sjukskrev jag mig på grund av att jag inte somnat på natten på grund av värk. Jag tvingades av arbetsgivaren ha ett förstadagsintyg, och på sjukhuset så misstänkte man problem i nacken.     
Röntgen i maj 2019  visade 2 diskbuktningar som var orsaken till värken i höger arm , hand  och även nacke. 

Jag var deltidssjukskriven   då jag kom tillbaka  till jobbet,och efter en dispyt om denna sjukskrivning så fick jag en varning i mars 2019 med flera  punkter som var felaktiga. Jag meddelar facket detta och vi ska avvakta tills  AG skickar in det , men det skickas inte in trots att jag sa att jag vill gärna svara  på den då folk slutade ringa mig på jobbet efter den varningen mm.   
Jag får veta senare  att den varningen var skriven av arbetsgivaren ihop med facket.

Punkt 2 
Då jag nu i höstas 2020 pratar om fordonet med det regionala skyddsombudet på transport i NN  så påstår denna att jag godkänt fordonet i o m att jag kört det trots att det var trasigt , jag frågade arbetsmiljöverket om detta kan stämma  och de svarar att om du inte tagit fordonet   så hade jag  gjort mig  skyldig till  arbetsvägran.

Punkt 3
Jag pratar med facket ang att jag tagit in en juristfirma för förhandling (då förtroendet för facket var lågt)  och samtidigt bad dem att frånträda  ärendet, och vi kom in på avgångsvederlag varpå han säger att det bästa är i en klumpsumma annars kan du  inte lyfta A-kassa direkt.
Detta resulterade i att då arbetsrättsjuristen inte motsade detta så skrev jag på.

Jag betalade dels lånet för juristen och även krediter jag haft på sammanlagt ca 50 000 kr 

Får sedan felaktigt (?)  veta av A-kassan att det inte är så utan man  tittar på hur mycket som är  kvar efter skatten som var 54%  på min slutlön semesterersättning och  avgångsvederlag i klumpsumma , och drar bort lön och semesterersättning    och delar det som är kvar av avgångsvederlaget  med den lön jag normalt fått ut och anger datum då jag kan begära A-kassa. 
Ansökte den 26 november 2020  men får veta att de räknar troligen på brutto och att jag inte kan ansöka före den mars 2021.

Fackets agerande sammantaget har varit  ointresserade, okunnigt och  skadligt för mig dels ekonomiskt. 
Förutom att arbetet  gav mig nackproblem med arm och hand besvär  av  för mycket att göra med ett trasigt fordon på grund av att facket inte agerade, så är min ekonomi snart ruinerad  då jag dels betalade in ca   50 000 kr  i  lån och krediter efter att facket sagt att man kunde hämta a-kassa direkt om man fick avgångsvederlaget i en klumpsumma.

Även om jag frånsade mig fackets hjälp vid förhandling så måste väl tipsen  vara korrekta?

Sammantaget så har facket inte agerat som ett fack som ska hjälpa både arbetstagare och arbetsgivare, och jag önskar ekonomisk kompensation helst innan sist april så att jag slipper hamna hos kronofogden också.  

Med vänlig hälsning 

Lars Schnell

lars.schnell@

Deras svar 







Bifogar även mejlet till deras tidning där  vid telefonkontakt med en Journalist  som hänvisade dels till budget och skuldrådgivningen,  men som skulle ringa upp efter ett par samtal sade denne.  Men trotts två meddelanden   så har denne ej gjort så.

Obs detstår "bifogar kopia under" men det är samma som jag precis i ovan infogat  så tar inte med det igen OBS


 

Bilagortis 18 jan. 13:50

till ”Journalister

Detta är en kopia på ett mejl jag skickade idag till  förbundsrådet och då jag var i kontakt med tidningen igår och fick förslag på två reportrar så skickar jag detta även till er .   

Stockholm 2022-01-18

Frågor ang beslut på överklagan som togs på förbundsrådet den 2 november 2021 och delgavs mig den 13 januari 2022 och den inte går in i detalj vad som avses vara korrekt agerande förutom den för mig  icke fråga om huruvida jag avsagt mig fackets hjälp vid förhandling, då jag klar och tydlig uppgett att det inte rör detta utan den fel information jag fick  som då och nu satt mig i ekonomisk kris utöver agerandet som att skriva falsk varning med arbetsgivaren med mer.

Jag  listar några av de punkterna nedan som jag och andra behöver ha svar på om det är korrekt agerande från facket.

1 , Att facket  säger ”byt jobb” då man anger att man har ett trasigt fordon i flera månader som gör till sist så att man får diskbuktningar i nacken?

 

2, Dagen efter första samtal med facket så ringer arbetsgivaren mig och säger " ni får ringa facket hur mycket ni vill" och om nu inte bilen är buggad så lutar detta åt att facket ringt  arbetsgivaren utan min kännedom, var det i sådana fall korrekt agerande av facket?

 

3, Jag var deltidssjukskriven   då jag kom tillbaka till jobbet efter att blivit sjukskriven för två diskbuktningar som startat värk i vänster biceps och domnat av hela vänsterhand, och efter en dispyt om denna sjukskrivning så fick jag en varning i mars 2019 med flera punkter som var dokumenterat felaktiga. Jag meddelar facket detta och de menar att vi ska avvakta tills arbetsgivaren skickar in varningen, men det skickas inte in trots att jag sa att jag vill gärna svara på den då folk slutade ringa mig på jobbet efter den varningen mm.   

Jag får veta senare att den varningen var skriven av arbetsgivaren ihop med facket, är detta korrekt agerande av facket?


4, Jag får höra av en på kontoret, samtidigt som jag fick veta att facket skrivit varningen med arbetsgivaren,  på firman att de hade dokument på att min nacke varit skadad sedan innan, jag sade att det kan det inte finnas men senare efter en kontroll dels av papper från sjukkassan ( där denna person jobbat innan ) så ser jag att jag nämnt den bihåle utlösta nackvärk  jag haft innan två gånger, men det är en helt annan orsak och smärta, jag kallar den för kragsmärta och kommer av kronisk bihåleinflammation som nu är opererad.

Så är det korrekt att facket får ta del av information och uppenbarligen då ställa sig på arbetsgivarens sida utan att ens nämna att dessa dokument finns till mig?

Jag har flera bihåleröntgen på USB sticka som tydligen kan visa nacken samtidig, var av den senaste 2017 vilket var innan jag började jobba på den firman och hur sjukdomen har läkt borde vara tillräckligt för att bevisa att skadan skedde av häftigt rattande med både en och två händer av en tungstyrd (vid krypkörning) tung lastbil med mera.    



5, Då jag hösten 2020 pratar om fordonet med det regionala skyddsombudet på transport i NN så påstår denna att jag godkänt fordonet i o m att jag kört det trots att det var trasigt. Jag frågade arbetsmiljöverket om detta kan stämma och de svarar att om du inte tagit fordonet   så hade jag  gjort mig  skyldig till  arbetsvägran.

Känner inte skyddsombudet till detta eller är detta svar  ok för facket också?

6, Den del som satt mig ordentligt i knipa : Jag pratar med facket ang att jag tagit in en juristfirma för förhandling (då förtroendet för facket var lågt)  och samtidigt bad dem att frånträda  ärendet, och vi kom in på avgångsvederlag varpå han säger att ”det bästa är i en klumpsumma annars kan du  inte lyfta A-kassa direkt.”

Detta resulterade i att då arbetsrättsjuristen inte motsade detta så skrev jag på och har fått låna och ta på kredit ca 70 000 kr som jag nu betalar av på tills som jag trodde något slags skadestånd skulle utverkas till mig, men det blir inte av nu uppenbarligen och jag som hållit min ekonomi ren riskerar att hamna på kronofogden inom kort.

Så jag vill gärna ha helt klart för mig vad ni på förbundsrådet har  fått för information och om dessa 6 punkter är  ett korrekt enligt er  agerande av ett fackförbund?  

Jag bifogar originalet som jag skickade tidigare via förbundsstyrelsen, under  

 

 

Tillagt i dag den 26 april 2022 ang tidigare dokument som sagt att min nacke var skadad så har jag polisanmält den som förmodligen på FK har lämnat ut information som denne inte fattade då den nacksmärtan innan kom från sphenoidal sinus ( bara rent illvilliga upplysningar för att sätta mig i skiten plus minst en informatör på arbetsplatsen  förmodligen tillhörande S märkta LK gruppen)  






 

 







Inga kommentarer: